Dopisy z cest

Drakeova úžina

Krátká satelitní zpráva z paluby jachty Selma

Pratele, jsem rad, ze se mohu ozvat z jednoho z nejmystictejsich mist na svete. Drakeova uzina, asi 1200 kilometru bourliveho more mezi Ohnovou zemi a Antarktickym poloostrovem, vzrusovala namorniky uz od sestnacteho stoleti. Tehdy tudy proplouvali prvni odvazlivci. Mnozi se bohuzel nevratili. Misto setkani Pacifiku a Atlantskeho oceanu ma povest nejdivocejsiho morskeho useku na svete.

Zobrazit vše
14.1.2013, Drakeova úžina

Krátká satelitní zpráva z paluby jachty Selma

14.1.2013

Pratele, jsem rad, ze se mohu ozvat z jednoho z nejmystictejsich mist na svete. Drakeova uzina, asi 1200 kilometru bourliveho more mezi Ohnovou zemi a Antarktickym poloostrovem, vzrusovala namorniky uz od sestnacteho stoleti. Tehdy tudy proplouvali prvni odvazlivci. Mnozi se bohuzel nevratili. Misto setkani Pacifiku a Atlantskeho oceanu ma povest nejdivocejsiho morskeho useku na svete. Presto jsem si pro svoji treti cestu do Antarktidy zazitek z tohoto mista dobrovolne vybral. Zavazadla mne letecka spolecnost az do odpluti lode nedodala (cekal jsem na ne v Ushuai ctyri dny!), takze se na ledove dobrodruzstvi vydavam ve vypujcenem obleceni. Nejake drobnosti jsem spesne pred odplutim dokoupil. Snad me kolegove nenechaji umrznout.

Selma je devatenactimetrova polska jachta, postavena pred 32 lety ve Francii. Se mnou se na ni plavi deset dalsich podobne postizenych milovniku dobrodruzstvi a nevsednich poznani. Pri klidne nocni plavbe do chilskeho Puerto Williams, jsem se s lodi postupne seznamoval a ucil se dovednosti, ktere jsou mne i po lonske karibske plavbe na plachetnici La Grace, stale docela vzdaleny. Sluzby se stridaji ve ctyrhodinovych intervalech. Zejmena nocni vedeni lodi, zima, vitr, dest a nebezpeci, ze potkame ledove kry, vyzaduji od kazdeho maximalni soustredeni a dusledny pocit odpovednosti.
Kazdy, kdo zrovna stoji za kormidlem, ma v rukou zivoty ostatnich clenu expedice. Je to pocit, ktery jsem treba jako ridic auta nikdy tak intenzivne nepoznal. Musim se priznat, ze zatim mne suverenni vedeni lodi moc nejde.
Kazdou chvili lod necekane pretocim a ztratim vitr z plachet. Proste jeste dostatecne neumim “cist vitr a oceanske vlny”.
Piotr, kapitan lodi rika, ze se to jeste naucim. No, uvidime, snahu snad mam. Hlavne se to musim naucit rychle.
Driv, nez dosahneme jiznich sirek, kde na nas cekaji zaludne ledove kry.
Tam to ale bude fotograficky raj na ktery se uz netrpelive tesim.

Vcera jsem prozil docela nezapomenutelnou krizi. Uz jsem se v minulosti plavil po mnoha morich a oceanech a nikdy mne nebylo spatne. Zazil jsem osmimetrove vlny, to bylo prave tady pri prvni plavbe na Antarktidu, i ztroskotani v Paname.
Vcerejsi rozbourene more me vsak dostalo. Neptun mne udelil tu spravnou lekci. Myslel jsem, ze morska nemoc se mne netyka, no, spletl jsem se. Lekce pokory pred silou prirody a moji nedokonalosti.
Druhe pripomenuti me nedokonalosti prislo dnes. Sluzbu na palube vystridala sluzba v podpalubi. Spociva zejmena v tom, ze dvojice musi cely den varit jidla ostatnim. Muj kolega Michal se rozhodl, ze namorniky prekvapi necekanym jidlem, takovym, ktere se bezne na palubach plachetnic asi nevari. Pripravil skvely gulas s jeste lepsimi houskovymi knedliky. Ja jen asistoval, ale i tak to byla docela makacka. Toho nadobi!

Dnes se ocean vyrazne zklidnil. K Jiznim Shetlandskym ostrovum uz nam zbyva prekonat jen asi 350 kilometru. Tam se nachazi preslavny Ostrov krale Jiriho, nase prvni planovana zastavka. Mam prijemny pocit, jako bychom tam uz byli.
Pri soustredenych pohledech na nekonecny horizont si probiram cely svuj zivot. Myslim na sve blizke, i na vse, co jsem dosud na cestach svetem prozil. Vzpomnel jsem i na Jamese Cooka. Ten se prave tudy pred vice jak dvema sty lety take plavil.
Ze sneni me vzdy vytrhne silnejsi poryv vetru, necekane vysoka vlna ci pokyn od kapitana.
Pro dnesek uz musim koncit. Dalsi nastup do sluzby. Makat se musi doma i tady na konci sveta.

Jirka

Děkujeme našim partnerům

DRFG CZECH FUND RENOCAR Ráááádio Impuls KOKTEJL