Dopisy z cest

Středozemní moře

Cestování v luxusu

Predstavte si, ze bych vas pozval na tydenni dovolenou do mnohaposchodoveho panelaku dlouheho jako tri fotbalova hriste. Brali byste?
A ted si predstavte, ze tim panelakem je ve skutecnosti luxusni, teprve nedavno na vodu spustena vyletni lod, ktera obeplouva v ramci tydenni plavby nekolik atraktivnich mist.

Zarive bila, elegantne navrzena Costa Diadema je 306 metru dlouha, 37

Zobrazit vše

Cestování v luxusu

9.7.2015

Predstavte si, ze bych vas pozval na tydenni dovolenou do mnohaposchodoveho panelaku dlouheho jako tri fotbalova hriste. Brali byste?
A ted si predstavte, ze tim panelakem je ve skutecnosti luxusni, teprve nedavno na vodu spustena vyletni lod, ktera obeplouva v ramci tydenni plavby nekolik atraktivnich mist.


Zarive bila, elegantne navrzena Costa Diadema je 306 metru dlouha, 37 metru vysoka a prepravuje se na ni 4900 pasazeru, o ktere pecuje 1200 clenu posadky. Na 16 palubach se cestujici docela rozptyli, takze vetsinou nemate pocit, ze byste se ocitli treba v centru preplneneho Tokia. Plavby na mnohaposchodovych parnicich jsem objevil uz pred lety. Vyzkousel jsem okruhy v Pacifiku, Indickem oceanu, Karibiku i Severnim mori, zbyvalo jen Stredozemni more. Poznat se ma vse, proto jsem se nalodil a odplul z italske Savony do Marseille. Tam, ve slavne Provence, oslovil taxikare Alzirana Naghiba a ulozil mu jasny ukol: “Dovez me do lokality, kde mam sanci nasnimat fotogenicke levandule”. Povedlo se, i kdyz jsem v okoli klastera Senanque mel byt asi o nekolik dni pozdeji. To budou vonave zahony jeste vice rozkvetlejsi. Doted zasnu, kolik lidi komentovalo na Facebooku fialove snimky z popularniho mista. Celodenni zastavku v Provence jsem si hodne uzil.


Po klidnem nocnim presunu, jsem dalsi den stravil intenzivnim chozenim po sluncem zalite Barcelone. Opet nezklamala. Stihl jsem prochodit La Rambla, vyfotit dech berouci Sagrada Familia a nekolik dalsich Gaudiho staveb. Letni turisticka sezona je v plnem proudu, u mnoha pamatek se ceka na vstup v dlouhych frontach, takze jsem se musel nekterych typickych atrakci vzdat.


Dalsi zastavka byla v hlavnim meste Balearskych ostrovu v Palma de Mallorca. Prosel jsem se mestem, vyfotil rozlehlou katedralu a udelal si odpocinkovy den na solidni plazi nedaleko centra mesta. Vecer jsme z Palmy odpluli a lod prekonala nejdelsi souvisly usek bez preruseni. Po dvou nocich a jednom celem dni uvazal kapitan Diademu k molu temer v samem centru Neapole.


Neapol, mesto pod Vesuvem, se muze pochlubit mnoha pozoruhodnymi pamatkami, typickymi uzkymi ulickami se susicim se pradlem a skvelou “staroitalskou” atmosferou. Restaurace, pizzerie, kavarny a butiky maji pritazlivou atmosferu a presvedcivy komunikativni personal. Co ale rozhodne nepatri k chloube mesta, to je neuveritelny neporadek v ulicich a na namestich tretiho nejvetsiho italskeho mesta. Zasnul jsem, co vsechno jsou obyvatele mesta schopni nahazet jen tak na zem. Dokonce jsem zahledl na jednom namesti metare. Zametal, ale to, co po nem zustalo, skoda mluvit. Smutny obraz.


Vic jsem si urcite uzil posledni zastavku mohutne lodi Costa Diadema. Byla v ligurskem La Spezia. Asi jsem lodi jeste nebyl nasycen, protoze jsem presedl na motorovou rychlolod s kapacitou asi 100 pasazeru a preplavil se do narodniho parku Cinque Terre. Z vody je odvaznou skalni architekturu lepe videt. Tak tato oblast popularni Italske riviery me totalne dostala. Skoda, ze nebylo uplne jasne pocasi a ze jsem zde nemohl byt v lepsich fotogenictejsich svetlech. V kazde z peti vesnic, tvorenych barevnymi pitoresknimi domy, z nichz nektere zde stoji jiz od 14. stoleti, zije pouze nekolik stovek obyvatel. Pripadlo mne, ze musi byt stastni. Vzdyt bydlet v zarivych barvach, na skalnatem utesu a poslouchat sumeni more – muze snad byt neco lepsiho? Vubec se nedivim, ze byly tyto pohadkove vesnice zapsany na seznam svetoveho dedictvi UNESCO. Sem se urcite vratim.


Nasledoval kratky prejezd do Savony a plynule rychlé opusteni lodi. Maji to proste v Coste sofistikovane propracovane.

Presedl jsem do auta, ale domu se jeste nevydal. Tento text pisi ve sluncem zalitem chorvatskem mestecku Rabac. Rozhodl jsem se uzit si ciste more, typicke belostne kamenite plaze, skvele jidlo a relaxacni atmosferu evropskeho jihu. Pohoda.


Jirka

La Grace brázdí Středozemní moře

Pratele, uz je to dva a pul roku, co jsem vam odeslal nekolik dopisu z paluby a podpalubi piratske brigy La Grace. Prozil jsem tenkrat – ve vanocnim case – nezapomenutelny mesic ve vodach a na uchvatnych ostrovech jizniho Karibiku. Tehdy jsem se s Puvabnou, tak se jeji jmeno preklada, teprve nesmele seznamoval. Prvotni jiskreni

Zobrazit vše

La Grace brázdí Středozemní moře

9.4.2015

Pratele, uz je to dva a pul roku, co jsem vam odeslal nekolik dopisu z paluby a podpalubi piratske brigy La Grace. Prozil jsem tenkrat – ve vanocnim case – nezapomenutelny mesic ve vodach a na uchvatnych ostrovech jizniho Karibiku. Tehdy jsem se s Puvabnou, tak se jeji jmeno preklada, teprve nesmele seznamoval. Prvotni jiskreni se pozdeji zmenilo v dlouhodobou naklonnost. Ted jsem za tajnou laskou odcestoval znovu. Ne tak daleko, pouze do vod Stredozemniho more. Mame v planu stravit spolu intenzivni tyden mezi nekolika ostrovy rozesetymi v temne modrych vodach na zapad od Italie. Setkani po tak dlouhe dobe bude jiste plne emoci. Vzdyt se na Puvabnou tak moc tesim…
Cestu k lodi jsem obohatil o prenocovani a nekolik navstev v srdci Toskanska. Typicka krajina, jak z obrazu renesancnich maliru, je obcas, vetsinou na vrcholcich tahlych kopcu, prerusena pohadkovou architekturou kamennych mestecek a vesnic. V kouzelne Florencii jsem se tentokrat nezdrzel, ale atmosferu mensich mestecek jsem si ujit nenechal. Greve de Chianti, Sienna, Voltera, Pisa, Lucca, ale hlavne San Gimiano, to byl opet nezapomenutelny zazitek. V posledne jmenovanem meste, s typickymi stredovekymi vezemi, jsem ochutnal nekolik mistnich specialit. Vedle skvelych vin a syru take treba lanyze. Od mistniho obchodnika jsem se dozvedel, ze v Italii je zakazano pouzivat k vyhledavani teto drahe speciality prasata, takze pouzivaji na tuto cinnost vycvicene psy. Toskansko bylo vzrusujici.
Na palubu La Grace jsem vstoupil u pristavu Piombino na zapadnim pobrezi Italie. Po case jsem se opet potkal s kapitanem Pepou Dvorskym, jeho piratskou rodinou a s nekolika dalsimi znamymi i neznamymi morskymi vlky. Pripravili jsme vse potrebne a pote vypluli smer Elba. U ostrova znameho tim, ze sem byl do vyhnanstvi vysazen Napoleon Bonaparte, jsme se v dusledku neprizniveho pocasi prilis nezdrzeli. Naopak pri obeplouvani Korsiky a severu Sardinie nam uz pocasi pralo a tak cetna vylodeni byla tim pravym romantickym zazitkem. Znovu jsem se vratil na mista, ktera mam ve Stredozemnim mori moc rad. Znal jsem je ale vetsinou z druhe strany – z vnitrozemi. Ted se mne otevrely uplne nove pohledy.
Kdykoliv jsem na palube nebo v blizkosti La Grace, citim se jako James Cook. Okamzite se v predstavach prenasim o staleti zpet a jsem stastny. Vzdy si pripominam, ze tak, jak vedli lode davni moreplavci, tak ted vedeme svuj korab i my. La Grace je mimoradne zdarila replika brigy ceskeho pirata Augustina Heřmana a veskere ukony pri rizeni lodi jsou stejne, jako pred nekolika sty lety. Nasi vyhodou ovsem je, ze v podpalubi mame vykonny motor, navigacni pristroje a mnoho dalsich vymozenosti soucasne techniky. Iluze dobrodruzstvi je dokonala a pocit bezpeci take.
Pri teto tydenni plavbe, zejmena ale pri kotveni v pristavech, jsem si vyrazne uvedomil, jak je replika historicke lodi pro mnoho lidi pritazliva. Na La Grace se chodily k molu divat zastupy nadsenych lidi, zatimco luxusni jachty svetove proslulych celebrit, se musely spokojit se zajmem daleko nizsim. Neni se co divit, modernich jachet muzeme ve vodach teto oblasti denne videt mnoho, ale tak dokonale zpracovanych historickych korabu… nebylo neobvykle, ze z miliardarske jachty se na clunech a vodnich skutrech prijizdeli zajemci podivat az k nasemu kylu. Nekteri dokonce prijali kapitanovo pozvani a vystoupili kratce na palubu. Proste, kdekoliv se Puvabna objevila, tam budila zaslouzenou pozornost a obdiv.
Je skvele, ze na jeji palube se za nekolik let plavby v nekolika morich a Atlantskem oceanu seznamilo s namornickym remeslem nekolik stovek krajanu i cizincu. Povazuji za zajimavou a dulezitou skutecnost i to, ze se konecne svetovymi vodstvy opet plavi alespon jedno velke plavidlo pod ceskou vlajkou. Tradice ceskeho lodarskeho prumyslu pokracuje alespon touto skromnou formou.

Jirka, Stredozemni more

Děkujeme našim partnerům

DRFG CZECH FUND RENOCAR Ráááádio Impuls KOKTEJL